Tuesday, December 9, 2008

sebuah kisah tukang sebat


Inilah entry pertama yang aku nak kategorikan dia sebagai 18SG

maksudnya SANGAT GANAS, korang bebas untuk tidak membacanya kerana ia memamg ‘menyeramkan’, tapi aku akan cuba sedaya upaya ‘melembutkannya’ sedikit

sepanjang menjadi wartawan jenayah, aku bertuah kerana berjaya mewujudkan hubungan atau PR yang baik dengan ramai pihak. Bukannya aku ni bagus, tetapi dah memang tabiat aku suka berkawan sama ada lawan atau kawan

dalam hal ini, aku cukup baik dan ‘ngam’ dengan Jabatan Penjara terutama dengan Ketua Pengarahnya, Datuk Mustafa Osman dan beberapa pegawai kanannya yang lain

tapi itu bukan bermakna aku ambil mudah atau ambil kesempatan dengan hubungan baik yang terbina itu. Tak pernah sekali pun aku berurusan secara terus atau ikut pintu belakang, semuanya aku lakukan melalui prosedur-prosuder yang ditetapkan oleh pihak penjara terutama bila aku hendak menemubual banduan-banduan yang ditahan di sana.

Suatu hari aku tiba-tiba teringin sangat nak tengok hukuman sebat secara LIVE. Bagi aku masyarakat di luar perlu diberitahu mengenai hukuman ini agar mereka tidak tertipu dengan pelbagai cerita-cerita mitos yang tersebar di luar sana.

Dipendekkan cerita, setelah melalui pelbagai urusan dan prosedur, aku dibenarkan untuk berbuat demikian.

Bersama aku seorang wartawan senior dari Sin Chew Daily yang kebetulan hendak menulis rencana berkaitan hukuman yang sama. Dia seorang wanita.

Setelah melalui pemeriksaan badan, kami di bawa ke satu sudut di dalam penjara. Hukuman sebat selalunya dibuat dekat dengan kawasan klinik penjara, ini bagi memudahkan pesalah dirawat sekiranya berlaku kes-kes kecemasan.

Masuk saja ke kawasan itu, aku melihat lebih kurang 30 orang pesalah yang hanya bercawat putih sedang beratur dalam keadan mencangkung. Cawat itu hanya semata-mata untuk menutup kemaluan masing-masing, bahagian punggung pula terdedah. Kalaulah korang gay, confirm teruja, ahaks!!!

Wartawan perempuan tadi buat-buat ‘tak nampak’ aja keadaan itu, hehehe

Masa tu aku lihat muka semua pesalah yang nak disebat itu pucat lesi, aku rasa kalau A.R Tompel buat lawak pun mati hidup balik diaorang tak gelak. Kalau aku jadi diaorang pun aku takut beb, gila ko.

Dalam kawasan sebat itu dah standby sorang tukang sebat yang makkk ooi, lagi besar body dia daripada aku

then aku lihat ada satu baldi yang mengandungi tak kurang daripada 10 batang rotan yang diameternya sebesar duit syiling 10 sen setiap batang. Kalau ada HIV, rotan tu depa rendam dulu dalam clorox

Aku difahamkan tukang sebat dapat upah dalam RM3 setiap satu sebatan yang dihayunnya. Lumayan sih…

Sebelum hukuman dijalankan, si tukang sebat ni siap buat warm up lagi. Dia juga test power dengan menyebat sebuah tilam kecil kat situ.

BEDEBUMMMMMM!!!!

Kau bayangkankan, masa rotan tu singgah kat bantal je bunyinya dah kuat nak mampus!

Memang psiko habis beb, aku lihat muka pesalah-pesalah tu punyalah gabra bila dengar bunyi tu, mungkin dalam hati diaorang berkata.. ” MATILAH AKU!!!’

Dipendekkan cerita lagi, masuklah pesalah pertama. Kesalahan macam biasa, rogol budak bawah umur. Mamat ni katanya ‘projek’ ngan awek dia. Suka sama suka lagi, rupa-rupanya awek ni baru Form 2, apalagi…

Dia pun dibawa masuk dan mengadap pegawa penjara yang mengetuai sesi sebat itu.

Bunyinya macam ni.

Pegawai: Polan bin Polan, awak didapati bersalah kerana merogol dan dijatuhkan hukuman 10 kali sebatan. Hari ini saya diarahkan untuk menjalankan hukuman ke atas awak. Faham atau tidak?

Polan bin Polan: Faham Tuan, terima kasih Tuan

Masa ni aku betul-betul nak tergelak. Aku tahan je. Siap boleh cakap terima kasih lagi, hahahaha (gelak jahat)

Pastu dua orang wadar dari Unit Khas Penjara (unit paling digeruni banduan) ikat si polan ni pada satu kayu berbentuk tripod (tiga segi)

Aku tengok tukang sebat tu dah angkat rotan dia kat atas kepala. Tak sampai 10 saat, dia pun ’swing’ habis badan dia sebelum merembat buntut pesalah tu sekuat-kuat hati.

ALLAHUAKBARRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!

Maka menjeritlah mamat tu sekuat hati sebaik saja sebatan pertama singgah kat buntut dia.

Sampai je sebatan ketiga, kulit buntut dia mula merekah dan berdarah.

Aku betul-betul sedih macam nak nangis lihat penderitaan mamat ni. Kalau ikut hati, aku nak melutut je minta tukang sebat tu stop. Memang seksa aku lihat dia. Meraung-raung panggil nama Allah, panggil nama mak, panggil nama nenek. Semua namalah keluar.

Yang paling sedih, aku lihat kawasan tu basah kerana dia terkencing dek tak tahan menanggung kesakitan.

Lawaknya, reporter Cina tu aku tengok dah takde. Rupanya baru dua sebatan dia dah dah lari keluar sebab ngeri gila tengok hukuman tu.

Sampai saja sebatan ke sembilan aku dah tak dengar suaranya, mungkin nak menjerit pun dah tak mampu. Buntut dia aku tengok bergegar menahan azab. Darah jangan cakaplah. Aku nampak buntut dia tinggal isi yang putih tu je, kulit dah pecah habis.

Selesai aje 10 sebatan, dia diusung terus ke klinik. Dengar kata lepas tu buntut pesalah ni akan disapu iodin, adooooiiiii. Aku juga difahamkan mereka akan diberi dua biji pil pain killer

Kemudian masuk pula pesalah kedua, dia ni pulak kena 20 sebat, pergh! Aku dah tak sanggup, aku terus minta izin untuk keluar dari kawasan itu.

Pegawai penjara tu senyum aje, mungkin dalam hati dia berkata…”Nak tengok sangatkan, padan muka hang”

Terus-terang, dekat seminggu jugaklah aku trauma lepas tu sampai mak aku suruh aku jumpa bomoh. Apa taknya, nak makan terbayang, nak tidur terbayang, asyik terbayang je.

Tapi betul, kalaulah hukuman sebat ni diperluaskan pada mat-mat rempit, aku percaya SELESAI masalah mat rempit ni.

Cuma aku terfikir balik, masalah rogol dan dadah tak selesai-selesai juga biarpun ada hukuman sebat.

Mungkin buntut orang Malaysia semua dah tebal-tebal kot…

No comments: