Tuesday, December 9, 2008

Malalai Kakar


MINGGU lalu aku menonton sebuah dokumentari di National Geographic mengenai perjuangan dan kebangkitan semula kaum wanita di Afghanistan pasca tewasnya Taliban.

Umum mengetahui yang Taliban merupakan kumpulan yang paling kuat melakukan diskriminasi terhadap wanita sewaktu mereka memerintah Afghanistan di mana kaum Hawa tidak dibenarkan bekerja, wajib memakai Burqa (sejenis purdah), sering ditindas, diseksa dan sebagainya

Dalam dokumentari selama sejam itu, mereka turut memaparkan kegigihan seorang wanita yang berusia dalam lingkungan 40-an, Malalai Kakar. Sejak tewasnya puak Taliban, Malalai menyertai pasukan polis Afghanistan dengan menjawat jawatan sebagai Ketua Bahagian Jenayah Terhadap Wanita yang berpusat di Kandahar.

“Ketakutan bukanlah satu pilihan lagi buat saya,” katanya dalam dokumentari itu.

Walaupun sering menerima pelbagai ancaman termasuk ancaman bunuh dari masyarakat Afghan yang berfikiran sempit dan orthodoks terhadap wanita, Malalai tabah menjalankan tugasnya menyiasat dan menangkap mereka yang melakukan penganiayaan dan penyeksaan terhadap kaum sejenisnya

Aku sangat kagum dan teruja dengan keberaniannya yang luar biasa!

——————————————————————-

Berita Mutakhir 28 September 2008

KANDAHAR, Afghanistan, Sept 28, 2008 (AFP) - Taliban gunmen shot dead the most high-profile female police officer in Afghanistan, Malalai Kakar and wounded her teenaged son as she left home to go to work Sunday, officials and the militia said.

“She died on the spot and her son was badly injured and is in a coma,” he said on condition of anonymity.

Her son, aged 15, had been driving Kakar to work, police said. The boy later came out of the coma but was in a serious condition.

SAK: Hiba benar rasanya. Al-Fatihah buat srikandi Afghan, Allahyarham Malalai Kakar.

No comments: